De algemene kwaliteit van de gehele kinderopvang in Nederland is voldoende tot goed. Dat beek onlangs uit de resultaten van de tweede meting van de Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang. Maar hoe scoren de afzonderlijke opvangvormen: dagopvang, peuteropvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang?
Educatieve kwaliteit
Van de dagopvang is al jaren bekend dat de educatieve kwaliteit een lage tot matige kwaliteit heeft. Dat is ook in de observatie van 2018 te zien, al lijkt het er wel op dat er een lichte vooruitgang is geboekt. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het activiteitenaanbod in de dagopvang en de kwaliteit van taal en interacties. De proceskwaliteit is op emotioneel vlak wel goed en ook die lijkt, vergeleken met een kwaliteitsmeting met het CLASS-instrument uit 2012 iets verbeterd te zijn.
Verticaal ongunstig voor baby’s
Een aandachtspunt is, volgens dit onderzoek, het kwaliteitsverschil voor zowel baby’s als peuters in horizontale en verticale groepen. Dit kwam vorig jaar ook al naar voren. De kwaliteit in verticale groepen pakt vooral slecht uit voor baby’s. De inrichting van de ruimte blijkt minder goed op hen afgestemd te zijn en de emotionele en educatieve kwaliteit is lager. Peuters scoren op het gebied van de mate van welbevinden en betrokkenheid beter in peutergroepen zonder baby’s.
Actieve betrokkenheid
Gemiddeld gezien is de mate van welbevinden in de dagopvang hoog en de betrokkenheid matig. Dit betekent dat de kinderen over het algemeen tevreden zijn, maar dat het aanbod van spel en activiteiten niet altijd uitlokt tot actieve betrokkenheid van kinderen. Verder blijken peuters vooral interacties te hebben met de pedagogisch medewerkers en in mindere mate met andere kinderen.
Kwaliteit interacties
De kwaliteit van interacties, gezien vanuit individuele kinderen, blijkt hoger te zijn tijdens educatieve activiteiten. De kwaliteit van interacties met leeftijdsgenoten is dan juist weer hoger tijdens vrij spel. Overigens gaat een groot deel van de tijd op aan eten en drinken. Dat is vooral geconstateerd in de verticale groep. Pedagogisch medewerkers laten in hun interviews blijken dat er in de groep sprake is van een affectief/inclusief klimaat.
Ontwikkelgebieden
In diezelfde interviews komt ook naar voren dat er in het activiteitenaanbod nog lang niet voor alle ontwikkelgebieden aandacht is. Zo wordt er wel veel aandacht besteed aan exploratie en motorische activiteiten, samenspel en taal, maar is er beduidend minder aandacht voor creatieve en muzische activiteiten, ontluikend rekenen, wetenschap en technologie, en burgerschapsvorming.
Bekijk hier het algemene oordeel over de kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang